La importància dels conceptes: ALFABET PER LA PAU

Us convidem a visitar “l’Alfabet per la pau” instal·lat al Passeig Pere III de Manresa, en el que han col·laborat els alumnes de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat. La instal·lació és el producte final, visual i material de tot el treball d’indagació i reflexió que hem treballat a les aules de Filosofia i Cultura i Valors Ètics, en el marc del Dia Escolar de la Noviolència i la Pau (DENIP), i el Dia Internacional en memòria a les víctimes de l’Holocaust. L’Alba i l’Oriol, de la Casa per la Solidaritat i la Pau Flors Sirera, es van desplaçar al l’Institut per fer-nos pensar i dialogar entorn conceptes com la Pau.

Sovint parlem de la Pau, la Llibertat, la Dignitat i ens resulten paraules tant familiars com importants. Però alhora de definir-les descobrim que són més complexes del que pensàvem, que impliquen situar-nos davant nosaltres i, necessàriament, davant dels altres.

Ludwig Wittgenstein (1889 – 1951) afirmava que “els límits del meu llenguatge són els límits del meu món”, és a dir, la llengua concreta que aprenem condiciona la percepció que tenim de la realitat. Un exemple el trobem en la profètica novel·la d’Orwell 1984 publicada al 1949, quan el partit polític totalitari que governa els ciutadans suplementa la llengua que hi havia per la “novaparla”, amb l’objectiu d’eliminar conceptes com el de “llibertat”. Si eliminem les paraules “honestedat”, “llibertat”, “dignitat” del nostre diccionari s’eliminen també el seus valors?

Les paraules són poderoses i agraïdes: ens permeten comunicar-nos, generen plaer amb la seva lectura, transmeten emocions però alhora cal tenir cura d’elles per buidar-les i tornar-les a omplir, si és convenient. Les darreres setmanes, des de Cultura i Valors Ètics de 4t d’ESO i  Filosofia de 1r de Batxillerat, ens hem aturat a treballar aquest “buidar” i tornar a “omplir” les paraules per prendre consciència del seu significat més profund i per no renunciar a la seva pràctica. Per entendre que, per exemple, la “llibertat” no és un atribut de l’individu, sinó una condició de dignitat col·lectiva.

Notícia enviada per: tkettar